
                                                                                             
 

BİA MEDIA MONITORING 2009 / JANUARY – FEBRUARY - MARCH 

According to the first quarterly BİA Media Monitoring Report of 2009, a total of 110 people, 
60 of them journalists, were tried in 70 trials concerning freedom of expression. 

Under seven headings, the report writes about a total of 295 people who are being tried or 
struggling for freedom of expression: "Attacks and threats", "Detentions and arrests", "Trials 
and attempts", "Seeking legal redress", "European Court of Human Rights", "Reactions to 
censorship" and "RTÜK penalties". 

While the report is unlikely to be complete, it aims at showing the variety and intensity of the 
attacks that press freedom and freedom of expression face. 

Attacks	and	Threats	

Fırat Akyol, TV reporter for the local Tempo channel in Giresun, was attacked in front of the 
district building of the AKP, which lost the local municipal elections. It was alleged that the 
attackers were party members. Akyol was reporting to the TV channel by phone about the 
mood at different party headquarters when he was hit in his face and on his head. He was 
taken to hospital. He said that he had been attacked by a big group of people, and that AKP 
mayor Hurşit Yüksel's official driver Alpaslan had said "Stop, don't do it" just before he was 
beaten. Police officers and some AKP members made efforts to protect him. 

The second indictment of the Ergenekon trial, accepted by the Istanbul 13th High Criminal 
Court on 25 March, writes about the notebook of suspect Yüksel Dilsiz, in which, on page 
167, is a list of handwritten names: "Doğan Güreş, Hüseyin Kıvrıkoğlu, Hrant Dink, B....G 
Aydın Doğan, former Air Forces Commander, Veli Küçük, K and =R". The indictment says 
that Dilsiz wrote the notes as part of the organisation's actions and that the list contains names 
of "Chiefs of staff, a murdered journalist, force commanders, businessmen and members of 
the Ergenekon terrorrist organisation." The indictment writes about defendant Levent Temiz 
that he took part in a protest meeting organised by the nationalist Great Lawyers' Union at the 
Beyoğlu court on 21 September 2006, on "the threat of military occupation and splintering 
due to the Global Great Middle East Project". At the meeting, threats were expressed against 
writers, including Hrant Dink. Temiz, the former district presidnet of the ultranationalist Ülkü 
Ocakları organisation in Üsküdar, had shouted during a protest in front of Dink's Agos 
newspaper on 26 February 2004: "Hrant Dink, from now on you are the target of all our anger 
and hatred." Several other defendants are named in relation to Hrant Dink. 

Kanal D reporter İbrahim Gündüz and Star TV reporter Özden Erkuş were attacked at the 
Atatürk Sportshall in Ankara when they wanted to cover a meeting by the trade union of 
municipal and general services workers (Belediye-İş) on 25 March. The journalists said they 
had been targeted by a group of people loyal to Melih Gökçek, then mayor of Metropolitan 
Ankara and AKP candidate for the same post again. The reporters said that while they had 
tried to argue with a person telling them to leave, 15 to 20 people walked over to them and, 
beating them, threw them out of the building. 



                                                                                             
On 24 March, writer Latife Tekin was assaulted by several people at a panel organsied by the 
Gümüşlük Environment and Education Foundation in the Bodrum district of Muğla. Tekin 
wanted to ask a question about the nationalisation of land in relation to excavations in 
Myndos, but some people tried to get her thrown out of the discussion. According to Berrin 
Esin Kaya, spokesperson of the Aegean Environment and Culture Platform (ECEÇEP), 
Tekin's "crime" was "to feel responsibility for the antique city of Myndos, that is, our cultural 
heritage. Just like those who support the protection of Allianoi and Hasankeyf, she has 
become the target of profit makers." 

On 23 March, the Turkey Journalists' Soceity (TGC) condemned an utterance made by 
Metropolitan Ankara mayor Melih Gökçek during an election campaign speech. referring to 
two well-known journalists, he had said, "After the elections, I swear, I will make Mehmet 
Ali Birand and Uğur Dündar uncomfortable in Turkey." The TGC expressed its worry at the 
accusations against media organs and journalists,  which recently had turned into threats. 
Ahmet Abakay of the Contemporary Journalists' Association (ÇGD) called on prosecutors to 
act in the face of this "petty crime". Uğur Dündar, Star News Group president, said that he 
had been threatened openly. He said, "If anything happens to me, Melih Gökçek is 
responsible." 

Show TV reporters Ediz Alıç and Rengin Gültekin, as well as cameraman Kadir Puslu, were 
attacked by a group when they tried to cover a protest by the Democratic Society Party (DTP) 
in Adana's Dağlıoğlu neighbourhood. Their cameras were broken and they were treated in 
hospital. They underwent a forensic medical examination and filed complaints against the 
assailants. the Çukurova Journalists' Society condemned the attacks. 

It has been claimed that Mersin MP Prof. Dr. Akif Akkuş of the Nationalist Movement Party 
(MHP) called Cemal Dolaşmaz, president of the Tarsus Journalists' Society and the editor of 
the Tarsus Merhaba newspaper, and threatened him. It is said that Akkuş called Dolaşmaz 
after the publication of a column on 23 February 2009 and said: "Your surname is Dolaşmaz 
[meaning 'does not stroll around'], and I will make sure you cannot walk around Tarsus." The 
journalist filed a criminal complaint. 

At the eighth hearing of the Hrant Dink murder trial on 26 January, three detained defendants 
were released: Tuncay Uzundal, Mustafa Öztürk and Zeynel Abidin Yavuz. The next hearing 
was set for 20 April. 

On 17 February, the Trabzon 2nd High Criminal Court decided that Gendarmerie Regiment 
Commander Colonel Ali Öz and five other officers, accused of negligence in not preventing 
the murder of journalist Hrant Dink despite being warned that his life was in danger, should 
be tried not at a High Criminal Court but at a criminal court of peace. They will be tried not 
for "abusing their position" but for "negligence of duty". Judge Şevki Uluçam of the Trabzon 
2nd Criminal Court of Peace had argued that there was a more serious crime involved and had 
sent the file to the 3rd Criminal Court of Peace, which had rejected the argument. On 
objection, the file had come to the 2nd High Criminal Court. 

On the anniversary of PKK leader Abdullah Öcalan's capture, reporters Meral Özdemir 
(Anadolu Ajansı), Mahmut Bozarslan (NTV) and Mehmet Emek (Habertürk) were attacked 
when covering protests in Diyarbakır in the middle of February. 



                                                                                             
Diya Yarayan, owner of the local Birlik newspaper in Siirt, was seriously wounded after 
being attacked by four people with face masks and sticks in front of his home in the night of 
17 February. His wife said that he was beaten severely and then left lying in the street. He was 
initially kept in the intensive care unit. She believes that he was attacked for his journalistic 
activities. The journalist believes that Siirt mayor Mervan Gül is responsible: "When he was 
not put forward as candidate again, he took his revenge like this, I believe." He asked for 
support for his independent line of reporting. Reportedly, Gül's press advisor Diyaddin Temiz 
rejected the accusations, expressing the good relations the mayor had with the press and their 
shock at the attack. 

Lawyers filed a criminail complaint against the state TRT 1 channel and a production 
company for a documentary in which Ökkeş Şendiller,  accused by some of being a planner of 
the Maraş massacre in 1979, was allowed to show murdered Turkish-Armenian journalist 
Hrant Dink as the person responsible for the massacre. The programme, entitled "Labyrinths 
of Shahs" was broadcast on 24 December 2008. The lawyers submitted their complaint on 11 
February, arguing that Dink was accused without basis, insulted and defamed. The lawyers 
demand compensation from the TRT General Directorate, the production company making 
the film and Şendiller, a defendant in the Maraş massacre trial. Şendiller said, "There was no 
conflict between Alevis and Sunnis. There were leftist organisations founded by Hrant Dink 
and his friends who were involved. Hrant Dink and his friends' organisations did these things. 
Anyway, how were the bodies of 6-7 uncircumcised men who died there related to Alevis and 
Sunnis?" The Haber-Sen trade union condemned the words, and demanded that TRT general 
director İbrahim Şahin apologise. 

Following the report of the Prime Ministerial Review Committee, the Ministry of the Interior 
decided to reopen the examination into Trabzon police chief Ramazan Akyürek and Ali Fuat 
Yılmazer, then intelligence branch director in relation to Hrant Dink's murder. Deniz Tuna, 
joint attorney in the murder trial, said that lawyers were not being informed of administrative 
procedures and only found out about issues when writing letters to the ministry. She warned 
that if the joint attorneys were again not involved, a reexamination would not find anything 
new. 

A group of around 15 people entered the office of the Bizim Kocaeli newspaper and 
vandalised the office in reaction to a news item entitled "Shooting in Suadiye". The attackers 
overturned furniture, threw chairs, broke windows and doors and then disappeared. The police 
started an investigation and identified the attackers with security camera recordings. The 
assailants were taken to court on 2 February. Editor İlker Akşit said that their dissident 
publications sometimes met with such attacks. "We then file our complaints. But we have 
heard that the prosecution released the last attackers." 

On 30 January, some AKP supporters attacked journalists when Prime Minister Erdoğan 
opened a new subway station in Istanbul. Following his criticism of the media, the crowd 
shouted, "Say shoot, we will shoot. Say die, we will die." Some of them then punched the 
journalists present, others threw the sticks of their flags at them. Around 70 journalists faced 
such attacks. Oktay Ekşi, president of the Press Council and editor for the Hürriyet newspaper 
condemned the attack and said that the PM's hostile attitude had caused the attack. 



                                                                                             
The G-9 platform of journalistic organisations has condemned the call of PM Erdoğan to 
boycott certain media institutions, saying that it was "inacceptable to target newspapers, 
journalists and readers." On 27 January, Erdoğan had said, "What happens is different from 
what they write and say. They say the same at meetings in Brussels, that we censor the media. 
No, we don't censor the media, that is not true. But I say, let's use some civil initiative. What 
does that mean? I say, let's start a campaign against the media that publishes lies. That is all I 
say. Why do you pay money for lies?" 

On 26 January, the Istanbul 14th High Criminal Court decided that lawyer Fuat Turgut, 
himself a defendant in the Ergenekon trial, who, in the Hrant Dink murder case, had handed 
out an article insulting joint attorneys, Dink, and intellectuals calling for justice, and 
containing racist expressions, would no longer be permitted to represent defendants in the 
case. Turgut was detained on 22 January 2008, arrested, and later released. 

On 20 January, PM Erdoğan, referring to the suicide of retired Gendarmerie Colonel 
Abdülkerim Kırca, accused " some institutions, individuals and even columnists" of 
"extrajudicial executions". Orhan Erinç, president of the Turkey Journalists' Society, 
reminded the PM that he had styled himself as the "prosecutor" of the Ergenekon trial 
previously. Ahmet Abakay, president of the Contemporary Journalists' Association, also 
accused the PM of interfering with the judiciary. 

On 19 January, the second anniversary of the death of journalist Hrant Dink, family members, 
friends and supporters gatherd at his grave to commemorate him. London-based Amnesty 
International said that the truth about the involvement of security forces in his death was 
emerging. The organisation also said, however, that there was no progress in the investigation 
of security forces. Around 10,000 people gathered in front of the Agos newspaper office 
where he was killed, and shouted slogans calling for justice. 

Mehmet Elkatmış, former president of the committee investigating Susurluk, the case of a car 
accident that brought to light relations between politics, mafia and the "deep state", was 
threatened with a note reading "Shut up" found in his office in Ankara. Elkatmış, a former 
AKP MP and former president of the Parliamentary Human Rights Committee, confirmed that 
unknown persons had left such a message in his office on 19 January, but did not go into 
details. The police started an investigation. 

On 13 January, Burhan Yazar, Metropolitan Ankara Roadworks Coordinator, attacked 
Channel D reporter Gamze Dondurmacı and cameraman Doğan Durak when they filmed him 
ordering the tarring of the road in front of his home. In another case, a group of 10-12 people 
attacked Neşet Öner, owner of the local Bursa Gündem newspaper, as well as editor Şükrü 
Öner and columnist Orhan Kaplan. The Turkey Journalists' Society condemned both attacks 
and called on politicians to stop targeting journalists. The society emphasised that brute force 
would never stop journalists from doing their jobs. 

Ergin Cinmen, a Dink family lawyer, referred to the fact that Ergenekon suspect Ersin 
Gönenci, convicted murderer of priest Andrea Santoro Oğuzhan Akdin and Dink murder 
suspect Ogün Samast had all had photos with Turkish flags taken: "They are all products of 
the Turkish-Islamic synthesis which has been sown in Turkey for years." Cinmen said that the 
murders of Dink, Santoro and the three Christian men in Malatya were all based on the same 



                                                                                             
mindset as Ergenekon. Gönenci, who had been arrested for being in contact with former 
special team member İbrahim Şahin, is alleged to have planned the assassination of an 
Armenian citizen in Sivas. 

On 8 January, lawyer Erdal Doğan said that he was being threatened with death by fellow 
lawyer İlhami Yelekçi after speaking on TV about the campaign to apolgise to Armenians. 
Doğan filed a criminal complaint against Yelekçi, saying that the latter called him after he 
spoke on Ülke TV on 18 April 2008 and threatened him. Doğan is the last in a long line of 
people who have been threatened for expressing their opinions, among them Nobel prize 
winner and writer Orhan pamuk, former members of the Prime Ministerial Human Rights 
Adivsory Board Prof. Dr. Baskın Oran and Prof Dr. İbrahim Kaboğlu, employers of the 
weekly Agos newspaper, Istanbul Özgür Radio, singer Ferhat Tunç, lawyer and human rights 
activist Eren Keskin, and publisher Necati Abay. 

Detentions	and	Arrests	

At the Ergenekon trial which began at the Istanbul 13th High Criminal Court on 20 October 
2008, 86 defendants, 41 of them detained, are being tried. Among them are journalists, such 
as Cumhuriyet newspaper license holder İlhan Selçuk, Vedat Yenerer, Güler Kömürcü, Ferit 
İlsever (broadcasting director of the Ulusal TV channel), Serhat Bolluk (editor of the Aydınlık 
magazine) and Adnan Akfırat and writer Ergün Poyraz. 

İlhan Selçuk stands accused of "forming and leading the Ergenekon armed terrorist 
organisation", "attempting to forcibly remove the government" and "inciting armed rebellion 
against the government". He faces two life sentences and between 217 and 500 years 
imprisonment. Selçuk was taken from his home early in the morning on 21 March and into 
custody, questioned at the anti-terrrorism branch of the Istanbul police and later released to be 
tried without detention. Yenerer, Kömürcü and Akfırat face up to 15 years imprisonment for 
"membership in an armed terrorist organisation", İlsever and Bolluk face up to 35 years for 
"membership in an armed terrorist organisation" and "incitement to armed rebellion against 
the government". The Ergenekon indictment draws connections between the organisation and 
the murder of priest Andrea Santoro (5 February 2006), the bomb attacks on the Cumhuriyet 
newspaper office (5-10 and 11 May 2006), the attack on the State Council in Ankara (17 
March 2006) and the murder of journalist Hrant Dink (19 January 2007). The 2,455-page 
indictment was written on 10 July 2008 says that "when all the activities are considered as a 
whole, they can be seen as attempting to create civil war, anarchy, terror and chaos in the 
country in order to make it necessary for the army to intervene." 

On 25 March, the Istanbul 13th High Criminal Court accepted a 1,909-page second 
indictment in the Ergenekon case. Retired Generals Hurşit Tolon and Şener Eruygur (the 
latter the president of the Atatürk Thought Association) are accused of "leadership of the 
Ergenekon organisation and attempting military coups". They face up to 1,047 years prison 
sentences and 14 life sentences. Cumhuriyet newspaper's Ankara representative Mustafa 
Balbay, Tercüman newspaper editor Ufuk Büyükçelebi, and journalists Tuncay Özkan, Erol 
Mütercimler and Merdan Yanardağ (the latter two not detained) are all on trial for 
membership in the organisation. Büyükçelebi, Aygün, Eruygur and Tolon were taken into 
custody on 1 July 2008 and later arrested. Aygün was released upon objection to the 



                                                                                             
detention, and Balbay was also released. However, Balbay was later arrested a second time, 
on 6 March 2009. The court case pertaining to the second indictment will begin on 20 July. 

Writer Murat Coşkun was released from prison at the end of March, after serving a one year 
15 day prison sentence for "inciting hatred and hostility" in his book "Woman, the language 
of pain", published by Peri Publications in January 2002. He had been sent to prison on 22 
August 2008. Already in prison in Bursa for alleged PKK membership, Coşkun was 
questioned for the trial from prison. When he was released from there, he returned to his 
family in Adana. When the Istanbul 12th High Criminal Court handed down the sentence in 
relation to the book ,he was arrested and taken to Adana Kürkçüler Prison. While his release 
was expected in December 2008, he was penalised with three more months for taking part in a 
hunger strike to protest against the execution of journalists in Iran. 

Mehmet Ali Varış, technical manager at Belge Publications and responsible for the Uzun 
Yürüyüş (Long March) magazine, was arrested on 30 October 2008 for an article in memory 
of İbrahim Kaypakkaya, a young communist leader who died in Diyarbakır prison. He was 
released from prison on 26 March after serving his sentence. Varış had been unaware that a 
20,000 YTL fine had been handed down for violation of the Anti-Terrorism Law, as the court 
decision had been sent to the former address of the publishers (despite them having notified 
officials of the new address). He was thus unable to appeal against the fine. Varış was arrested 
during a random ID control in central Istanbul, arrested for not paying the fine and sent to 
prison. 

Erdal Güler, owner and editor of the Devrimci Demokrasi (Revolutionary Democracy) 
newspaper, has been in prison ever since he was taken into custody on 26 December 2007. He 
faces more than 30 trials for "spreading propaganda of the PKK and the Marxist Communist 
Party". The Istanbul 11th High Criminal Court sentenced him to a total of 21 months 
imprisonment, and he has also been given 60,000 TL in fines. Güler's lawyer Ümit Hanbayat 
has asked for Güler to be taken to a prison closer to Istanbul so that he can attend the hearings 
more easily (he is currently in Amasya prison), but there has been no change. Güler hopes to 
be released on 11 December 2009, but as there are still outstanding trials, this may not 
happen. 

Abdurrahman Gök, reporter for the DİHA agency, was questioned at the Siirt police for two 
days and then arrested for "spreading PKK propaganda" and taken to a prison in Siirt. Devrim 
Göktaş, responsible editor at DİHA, condemned the arrest and called for the release of Gök. 
He called on press organisations and the public to react to "this unfair and illegal practice". 
DTP politician Selahattin Demirtaş also blamed the Siirt governor's office and the police for 
the arrest, saying that the "Ergenekon deep state" was continuing in Siirt. The statement was 
supported by Muharrem Erbey, deputy president of the Human Rights Association (İHD) and 
lawyer for the Diyarbakır branch, Abdullah Karahan, spokesperson for the KESK trade union 
confederation, Seher Akçınar, branch president of the MAZLUMDER association for human 
rights and solidarity with the oppressed, Ali Öncü, spokesperson for the Diyarbakır 
Democracy Platform, Mehmet Emin Aktar, president of the Diyarbakır Bar Association, 
Sezgin Tanrıkulu, lawyer for the Turkey Human Rights Foundation (TİHV), Faruk Balıkçı, 
presidnet of the Southeast Journalists' Society (GGC), Ahmet Birsin, broadcasting coordinator 
for Gün TV, employees of the Azadiya Welat newspaper and DTP province leaders. Göktaş 
said that four DİHA reporters were in prison and said that Gök had been arrested after coming 



                                                                                             
from Ankara to report on Newroz activities. He added that those working Siirt were often 
threatened by police, and that Gök was threatened and beaten by the police. He added that 
they had applied to the İHD Siirt branch and filed a criminal complaint with the Siirt 
prosecution 

Ali Buluş and Mehmet Karaaslan, taken into custody and later arrested after a police raid on 
the Mersin office of the Gündem newspaper on 19 April 2007, have been convicted of PKK 
membership. Their files have been sent to the Supreme Court of Appeals. It is not clear yet 
whether their arrests are due to journalistic activities. 

Faysal Tunç, a reporter for the Dicle News Agency (DİHA), was taken into custody during an 
ID control on the outside of Eruh, a district town in Siirt, on 5 April 2007. On the same day, 
reporter Behdin Tunç, was taken into custody at a checkpoint in Idil, when returning from 
Ömerli village to Şırnak, after reporting on a march to the natal village of Abdullah 
Öcalan.He has been sentenced for "knowingly and willingly aiding the PKK organisation" by 
the Diyarbakır 5th High Criminal Court. The reporters are in prison in Diyarbakır. Haydar 
Haykır, a reporter for the same agency, who was taken into custody in the Cizre district of 
Şırnak, was arrested on 12 January 2008 and sent to Batman H-type prison. 

On 10 March, the Güneş agency, which provides technical support for the Atılım newspaper, 
was searched by the police. Figen Yüksekdağ, editor of the newspaper, was taken into custody 
and later released. 

On 5 March, Cumhuriyet newspaper's Ankara representative Mustafa Balbay and Toplumsal 
Haber (Social News) website writer Neriman Aydın were arrested as part of the investigation 
into the Ergenekon organisation. They were taken from Ankara to Istanbul to make a 
statement and then taken to prison. They are said to be accused of "an armed attempt to 
change the constitution". Orhan Erinç, president of the Turkey Journalists' Society (TGC) 
expressed his sadness at the arrests but said that it was impossible to make comments on the 
court decision. He called for a speedy preparation of indictments and a quick beginning to the 
court case. He emphasised the problematic attitude of politics towards the media in recent 
days, saying that journalists were being impeded. Cumhuriyet newspaper journalist Hikmet 
Çetinkaya pointed out in a TV interview that Balbay had a permanent address and that he 
could thus not understand the need to arrest him. He added, "What was in Balbay's home or 
study? books, documents and newspaper cuttings. He had neither guns nor bombs buried in 
the ground. Balbay is a Republican, a Kemalist, a liberal, a nationalist. If that is a crime, then 
I don't know." Ahmet Abakay, preisdent of the Contemporary Journalists' Society (ÇGD) said 
that the arrests could give the impression of attempting to intimidate journalists or dissidents. 
Ercan İpekçi, presdient of the Turkey Journalists' Trade Union (TGS) said, "Our colleagues 
are being harmed by being portrayed as connected to gangs to which we believe they have no 
connections." 

After being held in custody for three days, Izmir Demokrat Radio broadcasting coordinator 
Nadiye Gürbüz and former employee for the Özgür (Free) Radio Mine Özalp were arrested by 
the Istanbul Duty 12th High Criminal Court on 7 February. They had been taken into custody 
together with Özgür Radio advertising department employee Sinan Gerçek, accountant Metin 
Özalp and Hacı Çiçek on 4 February. While Gerçek and Metin Özalp were released, the 
prosecution demanded the arrest of the other three. Çiçek was released pending trial. On 5 



                                                                                             
February, İsminaz Ergün, empoyee for the Demokrat Radio news centre arranged a press 
briefing, in which she criticised the police search carried out as part of the operation against 
the Marxist Leninist Communist Party (MLKP) as illegal, as they were not allowed to have 
lawyers present. 

Özgür Radio broadcasting editor Füsun Erdoğan, weekly Atılım newspaper editor-in-chief 
İbrahim Çiçek and editor Sedat Şenoğlu, as well as 20 others have been under arrest since 
September 2006, when operations against the MLKP took place. Their court case continued 
on 20 February. At the hearing at the Istanbul 10th High Criminal Court, Erdoğan protested 
against the detentions at Özgür Radio. Emphasising that she was a journalist, she demanded to 
be released. Çiçek, Arif Çelebi, Naci Güner and Seyfi Polat also demanded to be released. 
The court decided to release Bilgi Tağaç and Soner Çiçek. On 24 October 2008, the court had 
releasedHatice Bolat because of health problems. On 5-6 June 2008 three others had been 
released. 

Of the 24 people taken into custody on 23 May 2008 for organising a caricature exhibition 
entitled "Common Enemy is America" at the Sivas branch of the educational trade union 
Eğitim Sen, students İlker Ekiz, İbrahim Karataş, Mustafa Doğan, Elbil Çınar and one more 
are still being held in Sivas prison. Their file is confidential. Four demands for their release 
have been rejected. Taylan Tanay, lawyer and member of the Istanbul branch of the 
Contemporary Lawyers' Association (ÇHD) said that the arrests had come after attacks at the 
university and democratic group protests at the attacks. The five people are accused of 
"opening a caricaturist exhibition", "reading the Tavır magazine" and "being a member of the 
Youth Federation". A court case has yet to be opened. 

Press	Freedom	and	Freedom	of	Expression	Court	Cases	

Milliyet newspaper reporter Gökçer Tahincioğlu and Vatan newspaper reporter Kemal Göktaş 
were acquitted on 31 March after having reported on the "general monitoring permission" 
given to the police, the secret service (MİT) and the gendarmerie by the Ankara 11th High 
Criminal Court. They had been on trial at the Istanbul 9th High Criminal Court since 16 
October 2008, accused of "obtaining banned information" and "turning public employees 
engaged in anti-terrorism activities into targets". They faced up to three years imprisonment. 
The two reporters received the Press Freedom Prize of the Turkey Journalists' Society (TGC) 
on 24 July 2008 and the Metin Göktepe Journalism Prize on 10 April. Göktaş expressed his 
pleasure at the acquittal but added that even the fact that an investigation was allowed was a 
"serious threat to press freedom". The news item had appeared in the Vatan newspaper on 1 
June 2008, entitled "A Document to Shake Turkey". It said that the police had taken legal 
steps to obtain phone communication details of all companies served by Telekom between 25 
January and 25 April 2007. The Ankara court had permitted the request. Tahincioğlu had also 
reported on the case in an article entitled "Objection to monitoring" in the Milliyet newspaper 
on 2 June 2008. 

Writer Nedim Gürsel is again on trial for his novel "Allah's Daughters". While the Şişli 2nd 
Criminal Court of First Instance had dropped a case against him before, he is now being tried 
for "denigrating the religious values held by a section of society". The trial is a result of the 
obejction against the first dismissal of proceedings. A. Emre Bulağılı, who had filed a 



                                                                                             
complaint on 25 April 2008, was accepted as a complainant. The trial, which began on 29 
December 2008, will continue on 5 May. 

Bedri Adanır, editor of the Ülkeye Barış (Peace to the Country) newspaper, has been 
sentenced to three years and two months imprisonment for "PKK propaganda" for photos and 
articles published in the newspaper. The sentence was handed down by the Diyarbakır High 
Criminal Court on 19 March. The editor was held responsible for published items in the 
weekly newspaper's 12 October 2008 and 18-24 October 2008 issues. Adanır demanded to be 
acquitted, saying that the items had been published as news and not propaganda. The sentence 
has been appealed against. The relevant articles were entitled "With permission, opportunity 
for solution may be missed", featuring pictures of Mustafa Karasu and other leading armed 
members of the PKK, "Başbuğ also wants to try his luck" with a picture and statement by 
Duran Kalkan underneath, "Women creating news networks", with statements of the PKK's 
women's branch PAJK'S 7th concgress, pictures of female PK members, "End of hunger 
strike after 47 days", announcing a hunger strike of PKK members in Iran, and "KCK: Bezele 
was legitimate defense", featuring statements by the PKK and describing Abdullah Öcalan as 
"Leader Apo". In addition, the indictment of 24 November 2008 also listed the articles "They 
attacked Öcalan in Imralı, they are playing with fire, they poisoned Öclaan, the votes given to 
the AKP are going to war" and "Democratic means are the only solution" with a statement 
and photograph of Murat Karayılan, "While the state is increasing violence in the Kurdish 
question, Öcalan has suggested another solution. Let us solve the problem this winter", 
"Address and contact for solution clear", "PKK's steps for solution", "Here is the urgent 
solution action plan" and "Solution suggestions from Öcalan", all published in the 18 October 
2008 issue. 

Mustafa Koyuncu, editor of the local Afyonkarahisar Emirdağ newspaper, was imprisoned for 
a time after accusing the police of prostitution, beatings and insults in an article entitled 
"Were we supposed to enter the EU like this? They are abusing their positions" on 12 March 
2007. He now faces up to six years imprisonmnet and the payment of 440,000 TL 
compensation. At the Emirdağ Criminal Court of First Instance, three witnesses confirmed the 
accusations in the article. The criminal case continued on 17 March, while the compensation 
case will continue in June. Koyuncu was arrested on 13 March 2007 for publishing insults in 
the media. He was released a week later, under the condition that he publish a confutation. 

The Istanbul 9th High Criminal Court is trying Alternatif newspaper owner Cevat Düşün and 
editor Ragıp Zarakolu for "spreading propaganda for a terrorist organisation", "praising a 
crime and a criminal" and "alienating the public from military service". The indictment of 23 
September 2008 cites the newspaper issues of 16 and 17 August 2008, where an article by 
conscientious objector Mehmet Ali Avcı, entitled "I refuse to be a Turkish soldier" was 
published. Other articles include "The first bullet must be discussed", in which the PKK is 
described as "an organisation struggling for the freedom of the Kurdish people" and Öcalan as 
"Kurdish people's leader". Celebrations on 15 August in the Southeast were described in an 
article entitled "Fireworks celebrations everywhere" and a speech by a DTP MP in the 
province of Ağrı was reported on in an article entitled "If there is no political solution, Kurds 
will turn towards the mountains". 

Taraf newspaper reporter Soner Arıkanoğlu was taken into custody on 27 March 2008 for 
reporting that a layout plan of the State Council had been found during a search of the 



                                                                                             
headquarters of the Workers' Party (İP) as part of the Ergenekon investigation. On 24 March 
2008, the journalist published an article headed "Suspicious State Council Plan at IP" and 
"They were going to attack the State Council". Arıkanoğlu is now on trial for "slander" 
(Article 267 of Turkish Penal Code), "attempt to influence judicial process (Article 288) and 
"violating secrecy (Article 285) at the Kadıköy 2nd Criminal Court of First Instance. The 
court case will continue on 29 May. The journalist also faces a second similar trial. 

Police officer Muhittin Zenit filed a lawsuit for damages against bianet.org for reporting the 
telephone conversation between Zenit and Erhan Tuncel about Hrant Dink's murder. Tuncel 
is on trial for instigating the murder of Hrant Dink. Zenit is suing bianet.org for the news 
reports appeared on the site on September 30, 2007 under the title "Vurulacak Şekil Belliydi" 
(How he was going to be shot was known) and on April 28, 2008 under the title "Dink 
Cinayetinde Yeni Kanıt: Muhsin Başkan'la Yasin Konusunda Görüşeceğiz" (New evidence in 
Dink's murder: We will converse with President Muhsin about Yasin). The amount Zenit is 
asking for damages is 25,000 YTL (about 12,500 Euro). Zenit appears in these news reports 
as telling Tuncel during a phone conversation that "What, they shot him from the head...This 
is the only difference. He was not going to run away, but this one did." The court case began 
at the Ankara 25th Civil Court of First Instance on 12 November 2008. Judge Ömer Kızılkaya 
has decided to research the financial situation of Zenit and the IPS Communication 
Foundation. The source for the first news report that bianet is being sued for was Doğan News 
Agency (DHA) report by Murat Utku about one hour forty-seven minute long telephone 
conversation between police officer Zenit and one of the alleged conspirators of Dink's 
murder, Erhan Tuncel. While Zenit talks about the details of the murder and congratulates 
those who did it in the telephone conversation, Tuncel denies any responsibility for it. The 
source for the second news was NTV report by Erdoğan Durna about the same telephone 
conversation, but this time the topic was how Tuncel told Zenit that he would discuss the 
situation of Yasin Hayal, who is on trial as an instigator of the murder, with President of the 
Great Union Party (BBP) Muhsin Yazıcıoğlu. Here Tuncel addreses Yazıcıoğlu as "President 
Muhsin" and gives Zenit his program of the Trabzon visit. Zenit is suing the NTV, one of the 
major television channels in Turkey, and asking for 90000 YTL (about 45000 euro) in 
damages. The case is being heard by Ankara's 1st Civil Court of First Instance. 

Former Radikal journalist Perihan Mağden criticised the video clip "Don't make a plan" in 
two articles. She has now been convicted of insulting songwriter Arif Şirin (also known as 
Ozan Arif) and singer İsmail Türüt in the media, and has been sentenced to paying legal fines 
of 3,480 TL (around 1,550 Euros). In September 2007, an investigation was started into the 
song "Don't make a plan", composed by Sirin and sung by Türüt. It is said to include 
references to and praise of the suspected murderers of journalist Hrant Dink, editor-in-chief of 
the weekly Agos newspaper. In addition, the song was put on the Internet website YouTube 
with a video clip about the murder.   The Beykoz 2nd Criminal Court decreed that Mağden 
was guilty of insult when she criticised Türüt for praising the suspects in the murder of  Hrant 
Dink and when she accused Arif of "fascism". The two cases ended with a sentence of 174 
days imprisonment, converted to a 3,480 TL fine, on 12 March. Her lawyers took the 
sentence, which was not deferred, to the Supreme Court of Appeals. However, because the 
sentence in a case needs to be worth at least 2,000 TL in fines, and because there were two 
cases, there was a debate whether the lawyers could apply to the court. Finally, they tried to 
appeal with the two cases as one. The defence lawyer said in court that the articles as a whole 
did not represent insults, and that they were meant as criticisms. However, the court rejected 



                                                                                             
the plea for an acquittal. The articles, both published in the Radikal newspaper were: "Don't 
make a plan/Let a jackal eat his mother" (18 September 2007) and "Terribly Personal Article" 
(16 October 2007). Speaking to the Agos newspaper, Mağden accused the lawyers of the 
plaintiffs to have taken the case to the Beykoz court with the help of faked addresses of their 
clients. She added that the refusal of the court to merge the two cases meant that she had been 
prevented from appealing to the Supreme Court of Appeals.  She added, "While the clip and 
song lyrics that honour the murderers of Hrant Dink are creating new murderers and 
encouraging people to commit murder, my conviction is exemplary. Just like Hrant Dnik and 
his son were given unjust punishments, I have been punished for defending Hrant Dink. I am 
going to take the decree to the ECHR to set an example." 

Caricaturist İbrahim Özdabak was on trial for having satirised Chief Public Prosecutor of the 
Supreme Court of Appeals Abdurrahman Yalçınkaya, who opened the closure case against the 
AKP, as a "cloaked owl". Özdabak was acquitted on 24 March at the Bakırköy 2nd Criminal 
Court of First Instance. The caricature was published in the Yeni Asya newspaper on 19 
March 2008, and portrayed Yalçınkaya as stating "Huguk! Huguk! Huguk! Huguk!", a play 
on the word "Hukuk" (law) and the sound of an owl. The caricaturist was prosecuted under 
ARticle 125 of the Turkish Penal Code, accused of "insulting via the media". 

Günlük daily columnist Veysi Sarısözen and managing director Ziya Çiçekçi will face court 
on allegations of "propaganda of terrorist organization," with regard to an article titled "We 
don't do propaganda, public does". Prosecutor Hüseyin Ayar claimed that the article 
published on February 6th, 2009, is a violation of Article 7/2 of the Counter Terrorism Law. If 
convicted, Sarısözen and Çiçekçi face up to 7,5 years in prison.  First hearing of the case will 
be held on June 19th at Istanbul 12th High Criminal Court. This is the first case involving the 
newspaper, which only reached 65 editions so far. In his article, Sarısözen wrote, "We define 
the PKK [Kurdish rebel group] different than PM Erdoğan. We say that, in the Penal Code, 
PKK's actions should be regarded classified as the ban on uprising and armed organization to 
cause insurgence. Why would we make propaganda [of the PKK]? People do what they do. I 
never shouted or wrote Biji PKK [Long live PKK]. But I saw that in Diyarbakır, during the 
Newroz festivities one million people made propaganda against the Counter Terror Law". In 
the indictment, Ayar alleged that "the author makes propaganda by saying that the PKK is not 
regarded as a terrorist organization by the public and by himself; it's defined as a insurgent 
movement; that the people don't call terrorist those who the PM calls terrorists... and the 
suspect managing director has participated in this crime by publishing the article." 

Journalist Hakan Tahmaz, Birgün daily manager Bülent Yılmaz and editorial 
manager İbrahim Çeşmecioğlu will face court for a published interview with Kurdish rebel 
group PKK's Murat Karayılan. In an indictment notified to the newspaper, public prosecutor 
Kadir Altınışık accuses them of publishing PKK statements and urges prison sentences.   First 
hearing of the court will be held on April 30th, at the Istanbul 10th High Criminal Court. They 
face up to 3 years in prison if convicted. Previously, the paper's edition dated August 9, 2008 
was confiscated for publishing the interview, titled "Unilateral Ceasefire Amplifies the 
Problem". During a four-page interview, it read "Karayılan, who met with Tahmaz in Kandil 
Mountain [PKK's base] in Northern Iraq, stated that people on streets no longer want to 
witness violence but they're determined to continue a 'legitimate defense war', in his words." 
Emphasizing, "they don't want to establish a separate state but react to the denial of the 
Kurdish solution", Karayılan said that the Democratic Society Party (DTP) is regarded as a 



                                                                                             
mid-tier but they want to pursue politics as PKK and this isn't in contradiction with the 
ongoing armed-struggle. Tahmaz and Çeşmecioğlu already testified before a prosecutor 
during the inquiry. On August 25, all three will once again give testimonies. During his 
testimony, Tahmaz rejected the allegations of "terrorist propaganda", saying he merely acted 
as a journalist and only relayed his observations to readers. They will be tried with Article 6/2 
of the Counter Terrorism Law. 

The Malatya 2nd Criminal Court of First Instance has sentenced Bülent Kutlutürk, owner of 
the Malatya Yenigün newspaper, and editor Fadime Akıncı to a suspended sentence of 1 year 
3 months imprisonment each for "violating the secrecy of an investigation". They were 
convicted under Articles 285/1-3 and 53 of the Turkish Penal Code. The court decision was 
made public on 19 March. The two journalists published the statement a witness made to the 
police in a case of scrap metal corruption on 28 September 2007. Kutlutürk, the branch 
president of the Contemporary Journalists' Association (ÇGD) and Akıncı, a manager of the 
association, will be monitored for five years. The journalists appealed to the Malatya 1st High 
Criminal Court, but their appeal was rejected. The journalists argued that according to Article 
11 of the Press Law, a newspaper's owner cannot be handed a prison sentence. Kutlutürk 
announced that they would appeal to the ECHR. 

Mehmet Arslan, broadcasting editor of Radio Dünya, was acquitted on 17 March. He had 
been tried at the Adana 2nd Criminal Court of First Instance for "inciting hatred and hostility" 
by playing the Kurdish song "Keçe Kurdan" (Kurdish girl) in November 2007. Arslan pointed 
out that the song was sung by singer Aynur Doğan, whose cassettes were sold with the official 
stamp of the Ministry of Culture on them. 

University students Ali Haydar Güneş, Esma Yavuz, Sabit Çiçek, Şahin Kösedağı, Nadide 
Toker, Ali Bozkına, Can Aydemir Sezer, Atilla Aka, Esra Sönmez and Nihal Samsum, who 
were facing two years imprisonment in a trial brought for saying "murderer state" and "war 
veterans of 19 December", were acquitted by the Eskişehir 2nd Criminal Court of Peace on 17 
March. The Ministry of Justice had permitted their trial under Article 301, after they had 
protested against state operations in prisons on 19 December 2000, where many inmates died. 
The students had experienced lynching attempts and had been taken into police custody after 
the protests. They stood accused of "denigrating the state" and "praising a crime and 
criminals". The Ministry of Justice had also permitted the trial of writer Temel Demirer 
previously for calling the state a "murderer". Lawyers for the studnets said that going on 
hunger strike and calling the operations against prisoners a massacre were not crimes, and that 
supporting a hunger strike could not be called "praising a crime". 

On 13 March, the Şişli 2nd Criminal Court of First Instance, which was trying journalists 
Ahmet Sami Belek and Şahin Bayar of the Günlük Evrensel newspaper for the article 
"Torture just in case" under Article 301, sent the file not to the Ministry of Justice but to the 
Constitutional Court. When the Istanbul gendarmerie province command filed a complaint 
against the article, which was published on 23 August 2007, prosecutor Muhittin Ayata had 
prepared an indictment on 4 October 2007. Judge Hakkı Yalçınkaya said that having to ask 
permission of the Ministry of Justice for continuing the trial seemed to him a violation of 
Articles 8 and 9/2 of the constitution. He therefore wrote to the Constitutional Court. The case 
continues on 14 April. The news article was based on the allegation of six youths who said 
they had been tortured systematically in Esenyurt gendarmerie station. Their lawyer, Baran 



                                                                                             
Doğan, said that his six clients had been taken into custody on 20 August 2007 for "preparing 
for a protest" and had been examined much later. His clients were not given copies of the 
reports and, so the lawyer, torture evidence was covered up. 

Yakup Önal, writer for the local Şarköy Sesi newspaper, faces 25 years imprisonment, 
following the complaint of AKP mayor Can Gürsöy and two council members about his 
article entitled "Mayor Pinokyo and 9 dwarves", in which he criticised problems in Şarköy, 
Tekirdağ. The court case, in which the journalist is accused of "insulting via the media", 
continued on 11 March. An expert had evaluated the fairy tales as "news items if there is any 
truth in them". The case will continue on 3 June. The journalist began a series of articles on 
20 July 2005, writing "Once upon a time, there was a mayor Pinokyo in a town called Şarkı, 
near the seaside. All of his decisions were unquestioningly accepted by nine dwarves." The 
journalist has been on trial for around 3 years. 

The trial of six journalists who published articles on the death of 11-year-old Mizgin Özbek, 
who died after being shot from a security forces vehicle, continued at the Batman High 
Criminal Court on 10 March. Mustafa Kemal Çelik, owner of the Batman Postası, Batman 
Barış and Batman Vizyon newspapers, Aytekin Dal, editor of the Vizyon newspaper, Mehmet 
Sadık Aksöy, editor of the Barış newspaper and Mehmet Reşat Yiğiz, editor of the Çağdaş 
newspaper, and Nedim Arslan and Mustafa Seven of the Batman Petrol newspaper, are all 
being tried under Article 301 for "denigrating military forces". Their files have been sent to 
the Ministry of Justice. They have been acquitted of the accusation of attempting to influence 
a fair trial. On 16 September, defendants Batman Bar Association president Sedat Özevin and 
MAZLUMDER branch president Ahmet Sevim had been acquitted after being on trial for 
writing a report on the shooting. The Ministry had not given permission for their trial. 

Abdurrahman Dilipak, journalist for the Anadolu'da Vakit newspapper, has been on trial for 
around five years for an article published in the 29 August-3 September 2003 issue, entitled 
"When the Generals Don't Listen". Dilipak was first tried at the 3rd Corps Command Military 
Court for damaging relations of hierarchy, and for using, via the media, insults that 
encouraged a disregard of duty towards superiors and commanders (Article 95/4 of the 
Military Penal Code). Following changes in the military penal code, it became unclear which 
civilian court should hear the case. Finally, the case continued at the Bakırköy Heavh Penal 
Court. Together with Dilipak, Mustafa Karahasanoğlu and three retired army officers are also 
on trial. The indictment demands between six months and three years imprisonment for the 
defendants. Dilipak is also on trial for an article entitled "Cloak and Turban", published on 13 
September 2008 in the same newspaper. He is accused of "denigrating military forces in the 
press", under Article 301. He had written, "In visible places in their homes, they may hang up 
a green fez with a white turban around it, rather than their officer's hat. Remember how the 
Red Army was dispersed in one night...Society in Turkey has been frightenend and oppressed 
by briefings, killings by unknown perpetrators and systematic labelling...In order to create 
chaos, JİTEM worked in the east and NGOs in the west. The leader of the patriots said, 'We 
had 4,000 soldiers in plain clothes and no one realised.'" 

Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan continues to file for compensation from journalists, 
many of whom he attacked during the local election campaign prior to 29 March and defined 
as "partisan media", accusing them of attacking personal rights. He has recently filed for 
10,000 TL compensation from Emin Çölaşan for comments during the "Ankara Rüzgarı" 



                                                                                             
programme broadcast on ART TV on 8 February and from Cüneyt Arcayürek for an article 
entitled "Those getting on an unknown horse get off again quickly",  published in the 
Cumhuriyet newspaper on 6 February 2009. The AKP is demanding 10,000 TL from the 
Yeniçağ newspaper and 35,000 TL from the Ortadoğu newspaper. Erdoğan has gone to court 
for  a total of 25,000 TL. 

Minister of Justice Mehmet Ali Şahin did not grant permission for academics Prof. 
Dr.  İbahim Kaboğlu and Prof. Dr. Baskın Oran to be tried under Article 301 for suggesting 
the term "citizen of Turkey" (Türkiyeli) rather than "Turk" (Türk) in their Minority Rights and 
Cultural Rights Report. The two were the president and sub-committee president of the 
Human Rights Advisory Board. Oya Aydın, lawyer for the two academics, said that the 
Ministry had evaluated phrases in the report as acceptable criticism and within the limits of 
the freedom of expression. The Ministry also referred to Article 26 of the Turkish 
Constitution and Article 10 of the European Convention on Human Rights. Oran and Kaboğlu 
had been on trial for four years (without detention). It is expected that the court will now 
make a decision on 1 April. Kaboğlu and Oran said that Article 301 created crises in Turkey 
and limited personal freedom. 

Yasin Yetişgen, editor of the weekly Çoban Ateşi (Shepherd's Fire) newspaper in Gaziantep, 
is still on trial for an article written by Berkan Coşkun, entitled "Mother, don't send me to the 
military" and published on 8 November 2007. Yetişgen faces accusations of "alienating the 
public from military service" and  "insulting the memory of Atatürk". The case at the 
Gaziantep 2nd Criminal Court of First Instance will continue on 15 April. The court case 
began on 9 May 2008, and the prosecution is demanding 7.5 years imprisonment. Another 
court case related to the article "Antep and the Shepherd's Fire" published on 3 August 2007 
continues, based on the expression "Antep is an industrial city in Northern Kurdistan". 
Journalist Hurşit Kaşıkkırmaz, for whom an arrest warrant has been issued, is being tried for 
"inciting hatred and hostility". 

On 20 February, the Adıyaman 1st High Criminal Court accepted the demand of journalist 
Hacı Boğatekin for a new judge at the Gerger Criminal Court of First Instance. He argued that 
he had been arrested for no reason and was not receiving a fair trial under judge Ayşe Gül 
Şimşek. The file was thus transferred to the Kahta Criminal Court of First Instance.  Because 
judge Abdullah Günakın was doing his military service, Şimşek had been hearing two cases 
of Boğatekin. The journalist had spent 109 under arrest in Kahta Cezaevi prison, after writing 
an article entitled "Feto and Apo", in which he criticised prosecutor Sadullah Ovacıklı, who 
had taken a statement from him, for being close to religious leader Fethullah Gülen. He stands 
accused of "attempting to influence the judiciary". Boğatekin rejected judge Şimşek on 5 
February. He is now being tried without detention. His lawyers, Mustafa Köroğlu, Zeynel 
Fırat, Osman Süzen and Taylan Tanay, the latter from Istanbul's Contemporary Lawyers' 
Association (ÇHD), had withdrawn at the previous hearing in protest at what they said was an 
unfair trial. 

Politician Mahmut Alınak has been sentenced to planting trees and looking after them for four 
months after being convicted of insulting PM Erdoğan. Alınak had said, "If he had an ounce 
of shame, he would not have come to Kars. We don't want Erdoğan, the enemy of freedom 
who has turned the lives of Turkish and Kurdish and all people into hell, in Kars. We protest 
against the air and soil of Kars being polluted by this blood politician." Alınak had first been 



                                                                                             
sentenced to 11 months 20 days imprisonment by the Kars 2nd Criminal Court of First 
Instance. According to Article 231 of the Criminal Procedure Code, he was released with the 
provision that he does not reoffend within the next five years, and was ordered to plant 500 
trees in a designated area and look after them. The court decreed that the statement which 
Alınak had sent to the local media in Kars was insulting. Alınak will object to the decree at 
the Kars High Criminal Court within seven days. In his defence, he said, "According to the 
rules of a social state, the Prime Minister and their government are responsible even if a 
citizen hits their foot on a stone. The Prime Minister heads the government. Kars has gained 
the government two MPs, but the AKP has not done anything in Kars. It is our most natural 
right to criticise a Prime Minister who does not provide services. I had not intention of 
insulting, that is not in my nature, but rather of harsh criticism. The court case violates the 
freedom of expression and ECHR decisions." Last year, Alınak went to prison twice after 
refusing to pay administrative fines for calls to civil disobedience. 

  

The Bursa 4th Criminal Court of Peace has sentenced four people for shouting slogans about 
the Prime Minister, Recep Tayyip Erdoğan. The defendants were handed deferred prison 
sentences of 11 months and 20 days. Another defendant, O.B., is being tried at a children's 
court, while there are nine others still being tried by the Criminal Court of Peace. Two 
highschool pupils, two teachers and an association member were put on trial for "insulting" 
the PM at a protest. Nine more are still on trial for a protest staged against the central 
university entrance exam (ÖSS) on 29 March 2008. According to the report of the Bursa 
police, a 40-strong group called the "Hope of the Highschool Youth" gathered last year and 
walked to a theater in Bursa. Two snare drums were played, placards were carried and slogans 
shouted. Radikal newspaper journalist İsmail Saymaz quotes the report as saying: "The crowd 
was shouting 'Pro-American, collaborator, first religious, now liberal, selling education' with a 
recurring chorus of 'Lightbulb Tayyip'. Then two people playing snare drums kept the rhythm, 
and the slogan "You are a lightbulb, Tayyip, you are a lightbulb, Tayyip, you are a lightbulb, 
Tayyip' was shouted twice." The "lightbulb" refers to the symbol of the ruling Justice and 
Development Party (AKP). The group gathered in front of the theatre and frequently shouted 
slogans, such as "He is a pro-American, he is a collaborator, he is an IMF lackey, he is the 
enemy of the students, one, two, three, you are a lightbulb, Tayyip." and "Imam of the AKP, 
enemy of the students" and "jump, jump, AKP member who cannot jump". A megaphone was 
held by a highschool student, O.B., while a press statement was read by Berna Özaslan, last 
year also a highschool student but now at university. The protest was also attended by 
teachers Hasan Özaydın and Betül Öztürk, both leaders of the Bursa branch of the educational 
trade union Eğitim-Sen. Following the press statement, the group, shouting slogans, 
dispersed. Five months later, Özlaslan, Öztürk, Özaydin and Battal were taken to trial on the 
charge of insulting Erdoğan, and O.B., who was under 18, was taken to Bursa Children's 
Court. Defence lawyers have argued that the slogans were satirical. They argued that in the 
past politician Mesut Yılmaz had been called "Bee Mesut" after the symbol for the 
Motherland Party (ANAP), and Deniz Baykal has been called "Six Arrow Deniz" after the 
logo of the Republican People's Party (CHP), and that these incidents had never been 
considered insults. At the second hearing of the case, the PM had filed his complaint, and on 
27 February 2009 the sentences were handed down. Citing Article 125 of the Turkish Penal 
Code, the four defendants were given deferred sentences of 11months and 20 days. The court 
argued that the slogans were a deliberate attempt to injure the respect and dignity of the Prime 



                                                                                             
Minister's public position. On 1 April 2008, the "lightbulb" slogan was also used at a protest 
organised by the DİSK and KESK trade union confederations. Nine people were put on trial 
at the 7th Criminal Court of Peace under the same article, and Erdoğan also filed a complaint. 
The case continued on 18 March. 

"A man born in Turkey cannot have a duty to his fatherland just because he was born in 
Turkey. This is not only true for Turkey either. People are born naked, without sin, without 
debt, and most importantly, without guns. No institution has the right to take over the life of a 
free person for a definite or indefinite time." Mustafa Karayay said these words in a speech in 
Yüksel Street near Kızılay Square in Ankara on 10 October 2008, when he announced that he 
was a conscientious objector. He had criticised military service, saying, "Many young people 
were taken in the prime of their life and killed in the name of military service. How can 
anyone pay the rights these people had?" Karayay faced three years imprisonment for 
alienating the public from military service. At the first hearing on 1 April at the Ankara 1st 
Criminal Court of Peace, Karayay told the court that he had expressed his own opinion during 
the press release and that they should be evaluated within the framework of the freedom of 
expression. The court hearing was monitored by members of the Conscientious Objection 
Committee of Ankara's Human Rights Association (İHD). The court acquitted Karayay at the 
first hearing. The legal article in question, Article 318 of the Turkish Penal Code, came into 
effect on 1 June 2005: (1) Persons who give incentives or make suggestions or spread 
propaganda which will have the effect of discouraging people from performing military 
service shall be sentenced to imprisonment for a term of six months to two years. (2) If the act 
is committed through the medium of the press and media, the penalty shall be increased by 
half. 

The 2nd Criminal Court of First Instance of Fatih, İstanbul declared lack of jurisdiction in the 
case against weekly Atılım, filed for the article it published article about past leftist 
revolutionaries Deniz Gezmiş, Mahir Çayan and İbrahim Kaypakkaya. Atılım is accused of 
"praising the crime and the criminal." The case that was filed for the article titled "İbo, Mahir, 
Deniz, together till victory" published in the agenda section of the newspaper has been sent to 
the High Criminal Court. The said case began today November 3. Gezmiş, Çayan and 
Kaypakkaya are still seen as criminals and charged with article 215 of the Turkish Penal Code 
(TCK) in the 40th anniversary of the 68 movement. In the indictment presented at the trial, 
Gezmiş, Çayan and Kaypakkaya, identified as the leaders of the Youth Movement of the 68 
and 71, were described as "terrorists" and their activities as "terror activities". According to 
the article that brought the case, "They were remembered by the slogans that represented only 
one channel of the revolutionary movement of 71. Today, we need to claim  the stars of 71 
with a perspective that embraces all three channels and that learn from each of these channels. 
We need to adopt and go beyond their legacy by bringing up the advanced and criticizing the 
backward aspects of it. Therefore, we are not only claiming Deniz or Mahir or İbrahim, but all 
three of them. We see the revolutionary leap of 71, together with the Mustafa Suphis's 
Turkish Communist Party of 1920s, as our root, as our history. We will follow İbo, Mahir and 
Deniz till the victory." 

On 26 February, the prosecution at the Diyarbakır 4th High Criminal Court demanded the 
punishment of Kurdish politician Leyla Zana for a speech she made at London's SOAS 
University. At a seminar held at the university on 24 May 2008, she had said, "What the brain 
and heart are for humans, PKK and Öcalan are for the Kurdish people. They created a new 



                                                                                             
life for the Kurdish people, so that a people which was ashamed of its own existence gained a 
spirit of freedom and resistance." Zana is being tried under Article  7/2 of the Anti-Terrorism 
Law and accused of spreading propaganda for the PKK. At the hearing on 26 February, Zana 
said taht she did not remember whether she had referred to imprisoned PKK leader Abdullah 
Öcalan, but that her opinions were within the limits of the freedom of expression. She 
demanded her acquittal. The prosecutor read her words from the transcript of the Kurdish Roj 
TV channel that had been sent to court by the police. Zana was one of several politicians 
arrested in 1994 for adding a Kurdish oath to their swearing-in in parliament. They were 
released in 2004. 

The court case of Metropolitan Diyarbakır Mayor Osman Baydemir and DTP province chiar 
Nejdet Atalay, who are on trial for describing PKK members as "guerillas", will continue on 
21 April. Because of the local elections, the defendants have been given time to prepare their 
defence. They are being tried under Article 7/2 of the Anti-Terrorism Law and face up to five 
years imprisonment. The politicians had read out a press statement on 25 February 2008, 
protesting against the ground invasion of Northern Iraq  by Turkish Armed Forces. Baydemir 
said in his defence, "When I made that speech, my aim was to express my hopes and 
expectations for an end to the pain in the country, and to criticise. I did not intend to commit a 
crime. As a sensitive citizen, I expressed the sorrow I felt for the deaths of police, soldiers, 
civilians and guerillas." Atalay said that the speech was not made with criminal intent, but "to 
show that the events and the blood flowing in the region for 30 years cannot be solved in the 
way the government thinks they can." Baydemir is also on trial for Kurdish language content 
on the municipal website's monthly Metrepor Bulletin. The Diyarbakır 3rd Criminal Court of 
First Instance is trying him for "violating the Law on the Wearing of Hats and the Turkish 
Alphabet". He is further on trial in another case, accused of abusing his position. 

The trial of journalist Yalçın Ergündoğan of the Birgün newspaper continues, with both 
demands for imprisonment and compensation. Haydar Baş, president of the Independent 
Turkey Party and head of Kadiri religious order, had filed a lawsuit against Ergündoğan for 
attacking his personal rights through the abovementioned news article published on April 26, 
2005 and asked for compensation in the amount of 5000 YTL (about 2500 Euro).  Although 
there was a trial process for the same article with three-year prison sentence demand, which 
had a scheduled hearing on September 18, Beyoğlu's 4th Criminal Court of Peace in Istanbul 
had already fined the author 1500 YTL (about 750 Euro).. The Legal Chamber of the 
Supreme Court of Appeals reversed the decision on the grounds that the trial process had not 
been completed. Therefore, Ergündoğan's case continues at Beyoğlu's 4th Civil Court of 
Peace, while the criminal court case continues at the Beyoğlu 2nd Criminal Court of First 
Instance. The writer had said the following right before his sentence: "Now, is it not news to 
publish in an internet site (The Real Face of Haydar Baş) that the disciples of Haydar Baş, 
who is president of a political party, left him and why they left. It is with the publishing of this 
news that the subject was brought to public's attention and a Republican People's Party deputy 
had brought it to the Parliament's agenda."  The journalist is further on trial at the Istanbul 7th 
Civil Court of First Instance, facing a demand for 20,000 YTL compensation, and at the 
Criminal Court of Peace, with 5,000 TL demanded. 

A court case against Vakıt newspaper owner Nuri Aykon, editor Harun Aksoy and former 
RTÜK member Mehmet Doğan brought by 312 generals, including four former force 
commanders, continues at the Ankara 20th Civil Court of First Instance. The soldiers are 



                                                                                             
demanding compensation. The Supreme Court of Appeal's 4th Legal Chamber had overruled 
the court's handing down of a 1 million TL compensation punishment because it was not clear 
whether the article in question, published on 25 August 2003 under the pen name Asım 
Yenihaber, was sent to the newspaper by Mehmet Doğan, whose IP address had been 
identified. 

The Ministry of Justice has granted permission for the trial of Hakan Taştan and Turan Topal 
under Article 301. 

 


