
                                                                                             
 

BİA MEDIA MONITORING 2008 / JANUARY – FEBRUARY – MARCH 

In an atmosphere where the demands for its removal are on the rise, the new 301 will continue 
restricting the freedom of expression like before. 

That the journalists İlhan Selçuk, Adnan Akfırat, Ferit İlsever and Serhat Bolluk were 
taken from their homes in the middle of the night, before dawn to be exact, as part of the 
“Ergenekon Operation” received reactions. 

The Independent Communication Network (BİA) Media Monitoring Desk’s first quarter 
report of 38pages, which covers the months of January, February and March, takes up 
thecondition of the 270 people, including journalists, publisher and activists, under the titles 
of “attacks and threats”, “detentions and arrests”, “the freedom of press and expression 
trials”, “regulation and seeking for justice”, “the European Court of Human 
Rights”, "reactions to censorship” and “RTÜK implementations”. 

Attacking	the	reporters	is	allowed;	murders	remain	“mysteries”	

The daily “Cumhuriyet Gazetesi”, the Oğuz Aral statue, and seven journalists, mostly from 
local media (Senar Yıldız, Hamit Erkut, Necip Çapraz, Erkan Çobanoğlu, Şevket Yılmaz, 
Sami Yılmaz, Behçet Dalmaz) were attacked. Gümüşpala Kortağ was threatened because of 
his articles about AKP, the Justice and Development Party. Sakarya chief of police stated that 
the journalists were to be classified according to their news.  Hrant Dink International 
Fund received e-mail threats. In the same period in 2007, 9 media institutions were attacked 
and two internet sites were hacked. 

Journalists and seekers of rights are concerned that the security personnel who resort to 
violence are not punished. The police officers who bludgeoned nearly 10 journalists, who 
were assigned to cover last year’s May Day parade, did not stand trial. 

Similar to the case of the “instigators” of the murders of Abdi İpekçi, Uğur Mumcu 
and Ahmet Taner Kışlalı who were not found, the Hrant Dink case has not gone further 
than “triggermen youths” in one and a half year, either. 

186	people	are	still	being	tried	

According to the report, 186 people, 71 of whom are journalists, some of them with more than 
one case, are culprits in 92 litigations. 

In last three months, 42 people have been brought to court from Article 301, 12 of whom were 
new cases: Ali Haydar Güneş, Esma Yavuz, Sabit Çiçek, Şahin Kösedağı, Nadide Toker, 
Ali Bozkına, Can Aydemir Sezer, Atilla Aka, Esra Sönmez, Nihal Samsun, Nurettin 
Demirtaş, Selma Irmak, M. Kemal Çelik, Aytekin Dal, M. Sadık Aksoy, M. Reşat 
Yiğiz, Temel Demirer, Banu Uzpeder, Ahmet Şık, Mahmut Alınak and Ahmet Türk. 
Only Ali Rıza Vural was acquitted. In 2007, this number was 55. 



                                                                                             
In three years that Article 301 was in effect, more than 120 journalists, publishers, activists 
and politicians were tried. However, the minister of Justice Mehmet Ali Şahin stated that in 
2006, there were 1533 people with 835 litigations, 12 of whom were children, and in the first 
quarter of 2007, there were 1189 people with 744 litigations. 

74	people	are	culprits	for	“praising”,	13	for	“propaganda”	and	7	for	“alienating”	

74 people, among who are the 53 mayors from DTP, the pro-Kurdish Democratic Society 
Party, who sent a letter to the president of Denmark Anders Rasmussen with the message that 
“Roj TV should not be shut down”, are on trial for “praising crime”; 12 people are new. In 
this period, Gökhan Türkan, Sancar Yamaç and Zekai Sarıca were acquitted. 

13 people were tried for the crime of “making propaganda for a terror organization”. The 
owner of the periodical Çağrı Aziz Ömer, Aydın Bulak of DTP and Selahattin 
Demirtaş were sentenced to 15 months, 2 years 6 months and one year 6 months, 
respectively. 

Among the 7 people who are on trial for “alienating people from military service” 
are Yıldırım Türker, Halil Savda, Mahmut Alınak, Gökhan Gençay, Perihan 
Mağden, Birgül Özbarış and Yasin Yetişgen. 

The	prime	minister	cannot	take	a	joke:	The	weekly	comic	magazine	Leman	is	on	trial	

Four of the eight people who are on trial for Article 288, “the attempt to influence the 
process of just trial”, faced this crime for the first time. Tahir Elçi, the lawyer who demanded 
fair trial in the case of Kaymazlar, was discharged of the accusation. 

Among the four people who were on trial for Article 216, “inciting hatred and hostility”, the 
publisher Erol Karaaslan and the radio broadcaster Cemal Doğan were acquitted, but the 
politicians Nurettin Demirtaş and Mahmut Alınak are still on trial. 

In three months, 39 people were tried for insult and defamation with a total charge of one 
million 274 thousand YTL in fines and 51 years 8 months in jail time. The prime minister 
Erdoğan opened a lawsuit for 20 thousand YTL against the weekly comic 
magazine Leman and the publishing editor Zafer Aknar for carrying his words “We could 
not get the West’s science and technology, but its immorality” to the cover of the magazine. 

The law suits regarding the journalists İbrahim Tığ, Cumhur Kılıççıoğlu, Tuncay 
Özkan and Emin Çölaşan were denied or resulted in acquittals. The British collage 
artist Michael Dickinson will appear before court for “insulting”. 

After arrested for “insulting”, the journalist Faruk Aktaş was released since his condition 
needed to be evaluated according to the new Turkish Penal Code (TCK). Vedat Kurşun, who 
is responsible for the newspaper Azadiye Welat was arrested for the allegation 
of  “propaganda” and is still in jail. Why the DİHA reporters Sıddık Güler and Haydar 
Haykır were arrested is still not known. 



                                                                                             
The director of Özgür Radio Füsun Erdoğan and the four representatives of the daily Atılım, 
who were arrested last year, are accused of “MLKP membership”. 

Censorship	is	everywhere;	whole	world	is	talking	about	the	banning	of	You	Tube	

The court punished Haftaya Bakış, Yedinci Gün, Yaşamda Demokrasi and Toplumsal 
Demokrasi publications by stopping their publication six times for allegation of “PKK 
propaganda”. The access to Indymedia-İstanbul site was banned by the decision of the 
Military Court. The same ban was applied to the global video sharing site youtube.com for 
having videos that insulted Atatürk, the founder of the Turkish Republic. 

RTÜK, the Radio and Television Supreme Council, reprimanded Star TV for the words of the 
famous singer Bülent Ersoy, who said “If I had given birth to a child, I would not send him 
to dying”, implying that she was against military conflict. Ümit Kardaş, the retired military 
judge known for his critiques of what happens to be on public agenda, was not allowed in 
Fenerbahçe Officers Club. On TRT-1, the main official television channel, the previously 
announced program titled Abhazya Republic was not allowed. The members of the pro-
Kurdish Democratic Society Party (DTP) who made statements in Kurdish are on trial for the 
infringement of the law regulating political parties. 

Publication	bans;	an	increase	in	the	amount	of	fines	in	ECHR	

İstanbul 11th High Criminal Court declared publication ban regarding the BOTAŞ operation. 
Likewise, the Gendarmerie Military Court declared publication ban for the court case of the 
eight soldiers who were arrested after their release by PKK, which had taken them as hostages 
after the Dağlıca engagement with the Turkish forces. The publication ban of last year about 
the Ergenekon Operation was reminded to the media. Gerger public prosecutor Sadullah 
Ocaklı implemented a temporary injunction for the news in the internet sites 
of gergerim.com and bianet.org. 

The European Court of Human Rights convicted Turkey for violating the freedom of 
expression and the right to fair hearing and sentenced her to paying compensation of 36 
thousand 150 YTL (21 thousand euro) in cases opened by ten people. Last year the amount 
paid for the same period was 18 thousand YTL. 

A	few	good	news	

The court convicted Zafer Filiz for sending racist and threatening messages to the e-mail 
address of weekly newspaper Agos twelve days after the Dink murder and Mert Şahin for 
threatening to kill Necati Abay for his comment about the Dink murder. (EÖ/TB) 

  

 


