
‘They say reform to Europe, stifle the media!’ 
 

Turkey has entered 2021 with a crisis that might lead the Council of Europe to impose sanctions 
as President and ruling Justice and Development Party (AKP) Chair Recep Tayyip Erdoğan has 
declared Selahattin Demirtaş, the arrested former Co-Chair of the Peoples' Democratic Party 
(HDP), a "terrorist" and announced that he does not recognize the judgements of the European 
Court of Human Rights (ECtHR). 

On the other side, with 144 thousand euro (approx. 1 million 397 thousand 200 lira) damages in 
total, the country has been faced with one of the heaviest sentences of "freedom of expression" 
in its history over the arbitrary arrest of former executives and employees 
of Cumhuriyet newspaper. 
Controlling 90 percent of the national media industry, the government has authorized itself with 
appointing trustees to national and international foundations and associations while mounting 
the sanctions on social media platforms that do not appoint local representatives in compliance 
with its recently enacted social media law. Turkey, as a country with one of the most quickly 
functioning cycles for arresting journalists, ranks 154th in 180-country World Press Freedom 
Index of Reporters Without Borders (RSF). 

Imprisonment for journalists 

The BİA Media Monitoring Report covering the months of October, November and December 
2020 has shown that at least 130 journalists were faced with the threat of 9 life sentences and 
1,613 years in prison as per the Turkish Penal Code (TCK), Anti-Terror Law (TMK), National 
Intelligence Organization (MİT) Law, the Law on Banking Regulation and Supervision Agency 
(BDDK) and the Law on Capital Market (SPK). 
Six of these journalists (Can Dündar, Ayşegül Doğan, Yılmaz Özdil and others) were sentenced 
to 52 years, 6 months and 25 days in prison in total. If the Court of Cassation upholds their 
sentences for "aiding the organization", the employees of Sözcü newspaper and the former 
executives and employees of Cumhuriyet newspaper might be faced with imprisonment again. 
As the Court of Cassation has recently upheld their sentences in the Zaman newspaper case, 
Ahmet Turan Alkan and İbrahim Karayeğen also face the danger of being sent to prison again. 
However, imprisonment is not limited to prisons: Dozens of journalists or media representatives 
experience being "prisoners" with judicial control measures or passport bans, deferment of the 
pronouncement of the verdict or being forced to live in exile. Germany has announced that it will 
not extradite exiled journalist Can Dündar, who has been given a heavy prison sentence in the 
MİT trucks case. 

Lastly, in Van, four journalists, including two reporters for Mezopotamya Agency (MA) and one 
reporter for Jinnews, have been arrested on charge of "organization membership" in a file with 
confidentiality order. 



'Insulting president': 2 of 16 journalists penalized 

From August 2014, when Erdoğan was elected President, to January 1, 2021, at least 63 
journalists (including Ali Ergin Demirhan and Onur Emre Yağan) were given prison sentences, 
deferred prison sentences and judicial fines for "insulting the President" as per the Article 299 of 
the TCK. 

Only in the period of October-November-December 2020, 16 journalists (Ahmet Sever, Can 
Ataklı, Ali Ergin Demirhan, Ayten Akgün, Onur Emre Yağan, Fatih Portakal, Rüstem Batum, 
Mustafa Sönmez, Necla Demir, Cem Şimşek, Erk Acarer, Hayko Bağdat, Oktay Candemir, Hakkı 
Boltan, Engin Korkmaz and Atilla Taş) faced 67 years, 8 months, 34 days in prison over their 
opinions and criticisms about the President. 

While a new lawsuit was filed against Ali Ergin Demirthan, he was given a deferred prison 
sentence of 1 year, 2 months and 17 days in another lawsuit. Onur Emre Yağan was also 
sentenced to 1 year, 2 months and 17 days in prison. Can Ataklı and Necla Demir were 
acquitted. An ex officio investigation was launched against France-based Charlie Hebdo 
magazine on this charge. The conviction of Ahmet Altan was taken to the Court of Cassation. 

8 detained: From street, hotel, courthouse... 

In the period of October-November-December 2020, eight journalists were detained in Turkey; 
two of them were Russian reporters for the Russia-based NTV channel. It was alleged that the 
two journalists captured the images of an area where the R&D Center of the Uncrewed Aerial 
Vehicles was located without permission. In this period, Fatoş Erdoğan and Ufuk Çeri were 
taken into custody while covering protests or press statements. 

Journalist Çağlar Tekin was detained at the courthouse where he went for a hearing and Murat 
İde, a columnist for Yeniçağ newspaper, was detained from the hotel where he was staying in 
Giresun province. They were both released after giving their statements about their previously 
published articles. Taken into custody in Ankara, Hamdullah Bayram from Yeni 
Yaşam newspaper was charged with "resisting the police." Ayşenur Aslan was summoned to 
depose with a written notification sent to her house. 

Multiple threats: Çakıcı, Soylu, social media 

In the last three months of 2020, journalists were threatened by Minister of Interior Süleyman 
Soylu, by crime group leader Alaattin Çakıcı and by a social media account called 
"Jitemci.turkeyy" [referring to an agency allegedly responsible for enforced disappearances in 
southeast Turkey in the 1990s]. While Çakıcı targeted the arrested journalists in a letter, Soylu 
targeted journalist Barış Terkoğlu and "Jitemci.turkeyy" account targeted Evrensel newspaper's 
Diyarbakır reporter Fırat Topal on social media. 



Subjected to a verbal attack online, journalist Özlem Gürses exposed these accounts. In 
Osmangazi district in Bursa, a person attacked Demirören News Agency (DHA) reporter Mehmet 
İnan and broke his nose while the latter was covering the row of citizens who violated the 
COVID-19 curfew with the neighborhood guard. The "on-call protection order" issued for 
journalists Barış Terkoğlu and Barış Pehlivan was lifted. 

In the last three months of 2019, nine journalists, four in the military operation zone, were 
attacked. While one journalist was subjected to police violence while covering the horse-driven 
carriage crisis in Büyükada, one of the Princes' Islands in İstanbul, the attacks in Ankara, Konya 
and Iğdır showed that the spiral of violence targeting local journalists was still in place. 

Censorship on 485 online news articles, one broadcast ban 

In the October-November-December period, access to at least 485 links to news about topics 
such as corruption, favoritism, irregularities, drug trafficking, sexual abuse and spoils system 
was blocked. As much as Sözcü, Cumhuriyet, BirGün, Deutsche Welle websites, media 
organizations such as the pro-government Milli Gazete were also affected by censorship. While 
a broadcast and publishing ban was issued regarding the allegations that two people were 
thrown from a helicopter in Van, Olay TV was shut down because of pressures coming from 
government circles or discontent of Cavit Çağlar, its investor, about its broadcasts. 

The Press Advertisement Institution and its inspectors are on duty 

In the October-November- December period, the Press Advertisement Institution (BİK) issued a 
fine of ad cuts for 23 days to the critical BirGün newspaper. In this period, it was decided that 28 
of the 45 days of ad cuts for Cumhuriyet should be applied. Ads on Sözcü newspaper and 
Korkusuz, which is a newspaper of the same group, were cut for 10 days each. Tax inspectors 
fined the Odatv site a total of 371 thousand lira. 

Lawsuits for insult and compensation claims 

In the past three months, at least 33 journalists faced a total of 75 years and 6 months in prison 
in the cases filed for "insult." Six journalists (Ender İmrek, Uğur Koç, Mustafa Kömüş, İbrahim 
Aydın, Uğur Güç ve Hazal Ocak) were acquitted in the cases in which they were tried for "insult." 

In the same period, eight journalists faced paying 1 million 310 thousand lira and five media 
outlets faced to pay 275,000 lira in compensation. 

A ruling of partial compensation was given against Evrensel newspaper columnist Özcan 
Yaman. Compensation claims of 10 thousand lira against former Cumhuriyet newspaper 
reporter Pelin Ünker and then-board chair of the Cumhuriyet Foundation, Orhan Erinç, were 
rejected. The Demirören Media Group filed claims for damages against five different news 
websites, demanding 275 thousand lira in total. President Erdoğan's son-in-law Selçuk 



Bayraktar sued journalist and economist Mustafa Sönmez, demanding 100,000 lira in 
compensation. Suits for damages against Alev Coşkun, Hazal Ocak, Çiğdem Toker and Ceren 
Sözeri continued. 

Impunity and seeking legal remedies 

The case of the murder of Saudi journalist Jamal Khashoggi, who was killed by Saudi Arabia in 
its İstanbul Consulate, continues rapidly in İstanbul. On the other hand, the case of the murder 
of Hrant Dink, which has been going on for 14 years, is wanted to be completed quickly without 
hearing the National Intelligence Officers (MİT) who threatened Dink and without extending the 
investigation. Like the case of think, the case of Musa Anter, which has been going on for 28 
years, continues slowly. 

In the October-November-December 2020 period, the threats against journalist Fırat Topal on 
social media were brought to the court. Aydın Engin, a journalist for 51 years, filed a suit against 
the Presidency Communications Directorate because it did not give his press card to him 
without stating any reasons. Seven judges and prosecutors who arrested Ahmet Şık for his book 
"The Army of the Imam" are still on trial for "misconduct" and "restricting freedom." The 
bombing of Özgür Ülke newspaper was not punished in its 26th year. 

RTÜK penalties 

After the Radio and Television Supreme Council (RTÜK)'s suspended a program on Habertürk 
TV for five episodes and imposed the maximum monetary penalty against it, the council's 
impartiality and political decisions were once again questioned. 

In the October-November-December 2020 period, RTÜK imposed 110 administrative fines and 
16 broadcast suspension fines and issued one warning on TV outlets. The total amount of fines 
on television outlets reached 6 million 419 thousand 413 lira. Radyo Harman was given two 
broadcast suspension bans and 2,957 lira of administrative fines. 

187 journalists lost their jobs 

In the October-November-December 2020 period, at least 187 media employees became 
unemployed as a result of pressures by the government on media outlets or interference with 
reporting and thoughts. With the closure of Olay TV after 26 days, its 180 employees were put 
into uncertainty. 

Journalist Gürkan Hacır announced that the "Şimdiki Zaman Siyaset" program on Halk TV was 
canceled despite drawing interest. Enver Aysever announced that he parted ways with Halk TV. 
Former AKP deputy Mehmet Metiner left Star newspaper, for which he wrote twice a week, after 
his articles were not published for two weeks. 

 


