
‘Domestic and national’ journalism by force of prison, censorship, seizure! 
 

Drifting apart from the European Union (EU) in terms of not only fundamental rights, but also 
regional interests as well, Turkey has been witnessing grave abuses of media freedom, which is 
totally incompatible with the spirit of the Human Rights Strategic Document foreseeing reform 
until 2023. 

The July-August-September 2020 BİA Media Monitoring Report shows that Turkey has become 
a country where journalists are taken into custody for criticizing an Ottoman Sultan, television 
channels are silenced for five days for the same reason, the assets of journalists in exile are 
seized in an attempt to bring them back to the country and violence against especially local 
journalists ends in impunity as it gets more and more widespread. 

Ranking 154th in the 180-country Press Freedom Index of the Reporters Without Borders (RSF) 
and as one of the countries with the highest circulation of arrest for journalists, Turkey is now 
likely to cause concerns with restrictions imposed on social media platforms following the 
common and arbitrary censorship imposed on online reporting. 

89 journalists defendants as per a series of law 

President and ruling Justice and Development Party (AKP) Chair Recep Tayyip Erdoğan and 
government officials do not see any harm in promising the best of press freedom and freedom of 
expression for the country after 18 years in office and sometimes indicating that they have 
improved freedom of expression and criticism more than ever before. 

However, according to the BİA Media Monitoring Report, 81 journalists face life sentences 
aggravated for 7 times and 760 years, 3 months in prison and eight journalists face 1 million 410 
Turkish Lira (TRY) in total in damages as per the Turkish Penal Code (TCK), Anti-Terror Law 
(TMK), National Intelligence Organization (MİT) Law, Law on Banking Regulation and Supervision 
Agency (BDDK) and the Law on Capital Market (SPK). National and international professional 
organizations kept on denouncing these violations on every platform in the last three months. 

Prison, judicial control, seizure of assets 

Arrested for covering the funeral of a national intelligence officer who lost his life in Libya, Oda 
TV news website Editor-in-Chief Barış Pehlivan and Oda TV reporter Hülya Kılınç have been 
sentenced to 3 years, 9 months in prison on charge of "disclosing information and documents 
related to intelligence activities" and daily Yeni Yaşam executives Aydın Keser and Ferhat Çelik 
and Yeniçağ columnist Murat Ağırel have been sentenced to 4 years, 8 months, 7 days as per 
the Article 27/3 of the MİT Law. While Pehlivan, Kılınç and Ağırel have been released on 
probation despite being convicted in this period, Müyesser Yıldız, who was detained for "military 
espionage" and arrested, has been in prison for four months. 



Arbitrarily arrested pending trial for a year in Turkey while he was the Turkey correspondent of 
Germany's Die Welt newspaper, Deniz Yücel has been sentenced to 2 years, 9 months, 22 days 
in prison. Put on trial on charge of "obtaining confidential information for purposes of 
espionage" due to the news on MİT trucks, the assets of journalist Can Dündar in exile will be 
seized if he fails to attend his hearing in İstanbul within 15 days. 

At least 4 journalists detained 

In the July-August-September 2020 period, at least four journalists were detained. While 
journalist Hakan Gülseven was taken into custody on charge of "insulting the President", Oktay 
Candemir was detained for allegedly "insulting the memory of a person" as he criticized the 
names of TV series with the names of Ottoman Sultans. On the grounds that he did not depose 
relating to the allegation that "he degraded religious values," over which he was previously 
arrested, journalist Hakan Aygün was also detained. 

In this period, journalist Sibel Hürtaş announced that she would file a criminal complaint against 
the police officers who battered and detained her while she was trying to cover the sit-in 
protests of bar association chairs who were not allowed to attend the meetings in the 
Parliamentary Constitutional Commission during the debates on the law amendment foreseeing 
changes to the structure of bar associations. 

11 journalists attacked, 9 were local journalists 

In July-August-September 2020, the physical and verbal attacks on especially local journalists 
caused concerns. In this three-month period, 11 journalists and one journalism association (in 
Nevşehir) were targeted in physical assaults, the attacks targeted nine local journalists in 
Diyarbakır, Elazığ, İzmir, Antalya, Ordu, Bursa and İstanbul. This violence committed on different 
grounds and for different reasons was reminiscent of the violence suffered by local journalists on 
the streets, most of whom for criticizing the "People's Alliance" after the Local Elections on 
March 31, 2019. 

In the third quarter of 2020, at least five journalists were subjected to verbal assaults and 
threats. Minister of Interior Süleyman Soylu targeted Tele1 TV channel, Cumhuriyet newspaper's 
columnist Barış Terkoğlu and Saygı Öztürk from daily Sözcü, who expressed their criticisms 
about him. Selami Şişman, a member of the Nationalist Movement Party's (MHP) Central 
Executive Committee, threatened Şirin Payzın. 

In the same period last year, at least three journalists were attacked; while two of these 
journalists were subjected to armed attacks, one journalist was subjected to police violence. In 
the third quarter of 2019, one media outlet was targeted by a verbal attack and one journalist 
was threatened. Targeting the journalists who were critical of the People's Alliance partners AKP 
and MHP in the period following the Local Election on March 31, 2019, the climate of violence 
continued to affect local journalists for other reasons (in the provinces of Balıkesir and Mersin). 



'Insulting President': 3 of 11 defendants were new 

In the period of July-August-September 2020, eight journalists (Mustafa Hoş, Ahmet Sever, 
Engin Korkmaz, Mustafa Sönmez, Oktay Candemir, Cem Şimşek, Erk Acarer and Necla Demir) 
faced 37 years, 4 months in prison in total on charge of "insulting the President" due to their 
views and criticisms about President Erdoğan in their articles or books. 

While journalist Fatih Portakal faced a new indictment in this period, new lawsuits were filed 
against Can Ataklı and Mustafa Sönmez. A criminal complaint was filed against Die Welt's 
reporter Deniz Yücel and an investigation was launched against Hacı Boğatekin on the same 
charge. 

In the same period last year, five journalists in total were facing 18 years, 8 months in prison. 
Article 299 of the TCK, which began to be widely used because of publications and thoughts 
regarding Recep Tayyip Erdoğan after he was elected the President in August 2014, constituted 
the basis for the prison sentences, deferred prison sentences and fines against at least 61 
journalists until October 1, 2020. 

Minister of Interior Soylu targets Constitutional Court 

The Constitutional Court gave the second decision of violation about sendika.org and its 
successive sites being blocked to access 62 times. The Constitutional Court, which had 
tensions with the government in the past over the decisions of violation in the cases of 
journalists such as Tuncay Özkan, Mustafa Balbay and Can Dündar, and Erdem Gül, was 
targeted by Minister of Interior Süleyman Soylu over a case about "freedom of organization." 

The ECtHR is not working, its president is on a trip 

In the July-August-September 2020 period, the European Court of Human Rights (ECtHR) ruled 
that journalist, author and rights defender Ragıp Zarakolu's arrest in the Kurdistan Communities 
Union (KCK) investigation violated "the right to safety and freedom" and "freedom of 
expression" and that Turkey shall pay 6,500 Euro to Zarakolu for non-material damages. 

ECtHR President Robert Speno receiving an honorary doctorate from İstanbul University and 
paying a series of official visits, including to President Erdoğan and the Justice Academy, while 
skipping non-governmental organizations led to strong reactions in terms of "impartiality." 

RTÜK: 46 monetary penalties, 15 broadcast suspensions 

The Radio and Television Supreme Council issued 46 monetary penalties and 15 broadcast 
suspensions against TV organizations, no action was taken against radio broadcasters in the 
July-August-September 2020 period. The Council issued a total of 1 million 190 thousand 026 
Turkish lira of monetary penalties against televisions. 



In this period, TELE1 channel was given a five-day blackout penalty because of its editor-in-
chief Merdan Yanardağ's remarks about Ottoman Sultan Abdulhamid II and Halk TV was given a 
five-day blackout penalty due to journalist Ayşenur Aslan's criticism of Turkey's foreign policy. 

In the same period last year, the RTÜK imposed 9 monetary penalties and 5 broadcast 
suspension penalties to TV outlets while no action was taken against radios. The council 
imposed 1 million 180 thousand 146 lira of fines in total. 

Seeking rights is to a certain extent, impunity is personal 

The case about Saudi Arabia's killing of Washington Post columnist Jamal Khashoggi in its 
İstanbul Consulate on October 2, 2018, started and the second indictment was released. The 
trial of public officials for Hrant Dink's killing in Şişli, İstanbul, on January 19, 2007, has been 
continuing for four years. In order to quickly give a ruling, the court gave up listening to the 
National Intelligence Organization (MİT) officers who warned the journalist at İstanbul Governor's 
Office. In the case regarding the killing of intellectual and journalist Musa Anter in 1992, Mahmut 
Yıldırım, who had the codename "Yeşil" could not be found and a statement could not be taken 
from former PKK confessor and MİT member Abdülkadir Aygan (Aziz Turan), who is currently in 
Sweden. 

The defendants who are on trial for threatening the Hrant Dink Foundation via email were 
released. Barış Pehlivan, who was battered by a prison officer at the entrance of the Silivri Prison 
on the day he was arrested, is waiting for the Ministry of Justice's decision about his application. 
The case filed by Mehmet Altan for "unfair arrest" after he was kept in prison for 656 days 
despite a Constitutional Court decision started. The case filed by Faruk Bildirici after he was 
dismissed as an RTÜK member was rejected because "he lost impartiality." 

Seven dismissals, two "forced" resignations 

In the last three-month period, seven employees were dismissed at NTV. Fatih Portakal, who 
was previously investigated for "membership of FETÖ" and now on trial for "damaging the 
reputation of the economy," left his job. Ferit Demir, who had been working for the Demirören 
New Agency for 21 years, is among those who were forced to leave their jobs. 

The reinstatement lawsuit filed by 23 of the 45 dismissed Hürriyet employees will take place on 
October 8. 35 dismissed journalists who worked for Olay TV and Olay FM, which were shut 
down on November 1, 2019, filed a lawsuit to claim their rights. Mustafa Aşçı, who was 
dismissed from the state-run TRT, won the reinstatement case. 

 
 


